Räddare i nöden

Många gånger har jag sagt hur mycket den och den betyder för mig. Men det finns en eller ja en organisation som faktiskt är min räddare i nöden.
Givetvis pratar jag om Röda Korset som även finns här där jag bor.
Där har jag min dagliga verksamhet, fast jag vill nog mer säga att det är mitt jobb. För jösses vad jag har vuxit, blivit stark och fått nya erfarenheter som jag kan ha nytta senare i livet.
Jag minns när jag började där, det var i början på augusti och jag startade med 2h á 2 dagar i veckan. Efter bara 2 veckor går jag upp i heltid. Måndag-Fredag 9:00-16:00 och vissa kvällar. Jag la ner hela min själ på att fixa allt. Samtidigt som jag hade mig själv att tänka på. För jag kunde ju inte se till att krascha efter vägen. Men jag fixade det. Alltid möttes kunderna utav ett leende hur tufft och kämpigt jag hade det inom mig. Men  utåt sett var jag en positiv tjej som kunderna gillade.
Runt november började ryggen krångla och som sedan visade sig vara smärtan från höfterna. Ju längre jag gick med det desto sämre kände jag mig.
Jag stängde in mig själv i min lilla bubbla, men fortsatte att köra stenhårt på jobbet. För det var ju faktiskt något jag mådde bra av. Att vara sysselsatt.
Men så gick jag ner i halvtid bara för ett tag sedan då jag kände att loppet var kört men även på läkarens inrådan.
Genast började jag känna mig otillräcklig och oduglig. Kände mig som ett skräp. Jag var inte längre den tappra tjejen som gav allt hon kunde. Jag var körd. Men det är ju mina känslor. För jag vet hur betydelsefull jag är på jobbet både bland personalen och kunderna.
Så jag klistrar på det där leendet och skiner som en sol trots allt.
För ärligt. Utan Röda Korset hade jag inte varit där jag är idag. Tro mig. Dem har verkligen fått upp mig på benen och lärt mig att man måste våga riskera. Våga ge och ta. Dem har lärt mig hur livet fungerar.
Jag är så stolt över mig själv ändå, för runt omkring mig har det alltid tisslat och tasslat. Människor har alltid sett ner på mig och tänkt “det där fixar hon aldrig” men tji fick dem!!
Och även om höfterna krånglar och jag stundtals har velat gett upp så vet jag att jag är en fighter och jag klarar allt (nästan).

Så stort tack till Röda Korset för att ni har visat mig vägen.
Ni är verkligen en räddare i nöden.
Kärlek!

image

Leave a Reply

