Nya utmaningar 

Det har hänt en hel del sedan sist jag skrev. För lite mer än två veckor sedan blev jag bjuden på middag hemma hos Anders och Magnus. Efter att vi hade ätit och fikat lite så fick vi lite tid över till att prata. Det har ju varit rätt så kaotiskt kring mig ett tag nu, skulle nästan kunna säga att jag pendlat väldigt fort från att må bra till att göra en rejäl krashlandning. Det har ju så klart satt sina spår, det har tärt mycket inte bara på mig utan även för de som finns runtomkring. En varningslampa hade tänts och blinkat rött väldigt länge. Saken är den att jag själv inte har sett det då jag har varit så inne i allt annat. Jag har verkligen varit trångsynt. När dem har hotat med ett annat boende eller behandlingshem om jag fortsatte på den linje som jag varit inne på så har jag tagit det med en nypa salt och tänkt att det bara varit tomma hot. Men då när jag var hos Anders och Magnus så hände något. Det var som om jag vaknade upp och förstod allvaret. Det slutade med att jag valde att skriva ett kontrakt tillsammans med dem, där vi radade upp fyra olika punkter som vi slutligen skrev under på. Det kändes så galet bra! När jag cyklade hem den kvällen så gjorde jag det med ett leende på läpparna och med ett helt nytt tankesätt. Jag insåg att jag måste ta tag i situationen för i slutändan är det bara JAG som kan förändra situationen men med en viss hjälp förstås. 

Dagen efter, det var en söndag, jag minns det klart och tydligt. Jag ville få igång mitt liv och mina rutiner som jag så väl behöver. Så den dagen valde jag att springa in på Spelboa för att prata med dem som jobbade där om jag möjligen kunde få praktik hos dem. Det skulle nog inte vara några problem, men dem behövde prata med chefen först och som i sin tur sa ja! Lycka! Jag vart så.grymt glad och tacksam. Fick börja samma vecka dessutom, så jag började på torsdagen. Schema lades och jag kände mig galet nöjd med dem tiderna som jag fick! Wow! Vilken känsla! Och nu har jag varit där lite drygt två veckor. Jag visar hela tiden att jag vill lära mig, veta hur allt fungerar och så. Jag verkligen säger rakt ut att jag vill se hur det fungerar som och på så sätt kan jag underlätta för de andra som ibland kan ha mycket i kassan. När dem har fullt upp så tar jag egna initiativ, kollar om bord behöver torkas, om dryckeskylen behöver fyllas på, att det ser rent och fräscht ut vid kaffet och fikabrödet osv. Har även fått lite mer kött på benen när det gäller att fixa alla sorters korv. Grillad/kokt med bröd går som på räls nu så nu håller jag sakta men säkert på att lära mig att göra mosmenyerna. Det är mycket nytt som ska tas in i huvudet på mig men det går framåt och för varje gång växer jag i mig själv. Snart nog kommer jag också ha ansvar för mackor och lite annat kul. Varje dag är en utmaning i sig, ingen dag ser ut som den andra hela tiden något nytt. Dessutom får jag träffa otroligt många härliga kunder som alla får mig att le. 

Det som är bra med just spelboa för min del är att jag får chansen att växa i mig själv, lära mig saker som jag inte trodde att jag kunde men det allra viktigaste är att mitt självförtroende växer mer och mer. Så ja, jag är galet nöjd över att jag fick chansen till att ha min praktik just hos dem på spelboa. Jag trivs grymt bra med dem som jobbar där, dem är väldigt tydliga när dem förklarar vad jag ska göra och hur jag ska göra olika saker – det är ett stort plus. För jag behöver den där tydligheten då jag inte tar in allt på samma sätt som andra kanske gör, men det känns ändå som om jag lär mig fort i alla fall! Så, mitt liv ser mycket bättre ut nu än vad den gjorde för kanske 3 veckor sedan. Mina rutiner som är A och O för mig är återigen på plats. Varje dag som jag känner att jag får må bra är en grym känsla, men jag vet också att det ibland kan dimpa för mig. Men då ska jag försöka se tecknen i tid så att jag också kan be om hjälp i tid! Livet är här och nu och jag tänker leva det.

Må gott! 

Leave a Reply

