Att hitta tillbaka till sig själv!

Under hela min uppväxt och även på senare tid så har jag alltid känt mig vilsen. Jag har aldrig riktigt vetat vem jag varit eller för den delen vem jag faktiskt ville vara. Idag däremot vet jag vem jag är! Och jag tänker leva mitt liv som aldrig förr även om det kanske resulterar i att jag mister nära och kära. Men det är inte mitt fel, utan det är i så fall deras förlust. 

Men låt mig förklara lite. 

För 35 år sedan föddes en söt flicka som fick namnet ‘Linda Östlund‘  –  hon fick sin mors efternamn. Men så hittade hon en man som hon gifte sig och därmed var även Östlund ett minne blott, för hon valde istället att ta efternamnet Karlsson

När jag fick veta det så kände jag på en gång att det inte var rätt någonstans. Det kändes som om min mors nya man försökte ta henne ifrån mig. Den lilla gnutta trygghet som jag kände försvann sakta med tiden. Dem valde att bilda familj och någonstans inom mig så kände jag mig fruktansvärt utstött. Jag verkligen gjorde allt för att nå min mor men förgäves. 
Så när jag skulle fylla 20 så gick jag i tankarna om att byta mitt efternamn, jag tänkte först ta namnet Viberg precis som min far. Men så blev det Östlund tillslut, mest för att jag ville behålla efternamnet inom familjen för det var ju trots allt så jag hette som liten och dessutom fanns det ju redan två stycken som redan bar det och det var mina två mostrar, idag är det dock bara en som bär namnet. Men allt förändras med tiden, familjemedlemmar försvinner, man tappar kontakten osv. 

Men nu så här 15 år senare är jag tillbaka på ruta ett där allt började angående namnbyte. Återigen finns namnet Viberg med i mina tankar precis så som dem gjorde när jag var 20 fast idag känns det mer rätt och mer naturligt. Men även om jag inte väljer att byta (för jag har faktiskt inte bestämt mig) så vet jag att jag innerst inne är en Viberg. Men jag kommer dock aldrig bli lika bäst som min bror för det finns bara en som han! Vem är störst och bäst i Veberöd? Haha 😂 Så jag kommer aldrig nå till hans höjder men jag är bra på så mycket annat så det gör inget liksom. Dessutom har jag numera valt att kalla mig för ‘Linda Sophia‘, ja för på något sätt så känns det mer naturligt att låta människor kalla mig för vad dem själva känner för. 

I och med flytten ner till Skåne så var det som om alla bitarna föll på plats. Det var som om jag hittade hem efter alla dessa år. Mitt liv började som sagt här nere för 35 år sedan och här kommer jag leva tills den dagen jag dör. Låt mig citera en mening från våran nationalsång som avslutning:  

Ja ja vill leva jag jag vill dö i Skåne!” 

Så varsågod, kalla mig för vad du själv känner för! Det kan faktiskt spela ganska stor roll för var och en! För någon är jag kanske just bara Sophia medan jag är Linda för någon annan! Det är helt okej och jag tänker inte hålla på att rätta er om ni skulle säga något annat. ❤️ 🙏 

Kom ihåg en sak: Jag är den jag är, du kommer aldrig någonsin kunna ändra på mig eller få mig att vara någon som du vill att jag ska vara! För jag är jag och jag är stolt över mig själv! 


2 thoughts on “Att hitta tillbaka till sig själv!

  1. Alltså vi har hört ditt skitsnack om att du hittat dig själv och vilken svår uppväxt du hade med din mamma och pappa som inte ville ha dig (som du nu tror var bäst och älskade dig, haha). Men det är väl bra att du är i ett stadie där du än en gång kan lura dej själv att tro nått. Grattis Linda.

    Like

    • Till dig som tror att du är anonym 😉 så svarar jag dig så här:

      – Varsågod det är bara att sluta läsa min blogg om du stör dig på det jag skriver? Men innan du yttrar dig så kanske du ska ta reda på fakta, svaren som jag har sökt har jag fått nu. Allt kan förändras, speciellt när man själv får veta sanningen. Så lägg ner ditt skitsnack.
      Och ja just, så fort det går bra för mig så försöker du trycka ner mig, så har det alltid varit! Har du problem med att jag kan må bra? Förresten, hoppas att du har det bra i Alanya 😉

      Like

Leave a Reply

